söndag 6 oktober 2013

Lek i olika former

Lek och lärande går hand i hand är något vi ofta pratar om i förskolan. Vi talar ofta om den fria leken men nu när även förskolan har undervisningsbegreppet kan vi också använda oss av en medveten lek. Det jag menar är när vi vuxna har ett syfte och går in och inspirerar, observerar och reflekterar kring  leken. Då jag använder lärplattor i min undervisning händer det att det kommer frågor om leken får stryka på foten med införande av teknik men VARFÖR skulle de konkurrera med varandra? Jag är övertygad om att de går att förena. 
För mig blir det att Lek och Teknik hand i hand ger merLärande! 

Leken lär för livet menar Birgitta Knutsdotter Olofsson, känd lekforskare. Hon talar om att barnen i leken lär sig:
1) Samförstånd - man behöver komma överens om hur man ska leka leken. 
( lekkoderna). 
2) Turtagande - man behöver kunna vänta på sin tur. 
3) Ömsesidighet - man måste kunna ge varandra en chans.
 Leka Livet (www.ur.se)

Lek kan ske med bilar på bilmattan men den kan också ske i den nya appen Toca Boca Cars. Samma syfte, samma lek, samma träning. Lika men olika. Traditionell lek - Lek med lärplatta.
Det jag ser är en utveckling av leken som ger ett merLärande. I appen tränar barnen samförstånd, turtagning och ömsesidighet men också samarbete, problemlösning och kommunikation. Det är mindre konflikter vilken bil/figurer/hus de ska ha och ett större fokus på vad de vill få ut av leken. Syftet är mer medvetet uttalat för barnen när de använder appen vilket jag tror kommer utveckla även leken på bilmattan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar