tisdag 13 mars 2012

Finns det flygande bilar?

Hejsan!

Idag under en lek med våra plastbilar och helikoptrar kom det en fråga från ett av barnen om det fanns Flygbilar?
Flera barn engarerade sig i frågan som fångade deras intresse ännu mer efter att jag hade svarat JA på frågan. Med stora ögon tittade de på mig som om att nu hade fröken blivit tokig. Kunde det verkligen finnas flygbilar? Var det bilar som kunde flyga eller flygplan som såg ut som bilar? Frågan måste bara undersökas vidare. Sagt och gjort tog jag fram laptopen och började bildsöka på google där vi skrev ordet flygande bilar medans det runt om mig stod åtta nyfikna och vetgiriga barn i 2-4 års ålder. Deras stora ögon och kommentarer när de på bildskärmen såg mängder av bilder på flygplan som lyfte bilar, på bilar med vingar, framtidens star wars inspirerande flygfarkoster, helikoptrar med hjul och mycket mer var fantastiskt. Samtalet som kom in på ord som vingar, propeller, hjul, däck, framtiden, förr i tiden, luft, himmel, där uppe, där nere och många, många fler. Själv insåg jag att från en, liten, liten fråga så hade barnen både fått en första upplevelse av hur bildsökning kan gå till, lärt sig flra nya ord och begrepp, samtalat, samverkat, lärt sig av och med varandra. Tillsammans hade vi haft en otrolig lärorik stund med fokus på deras digitala lärande. Deras resa till att bli digitala kompetenta hade börjat!

Tessan

1 kommentar:

  1. Klart jag vill vara medlem på eran toppenfina blogg! Vad kul att läsa om flygbils surfandet! Inspirerade mig till att ta vara på barnens frågor och forska vidare tillsammans med barnen.

    SvaraRadera