lördag 17 mars 2012

Internetresurser


Hej!
Sitter denna lördag med en uppgift kring alla de olika Internetresurser som finns ute på nätet och det är inte lite... i uppgiften ska jag välja ut tre och det är inte lätt. Det stora problemet är just att sålla bland alla de olika sidor som finns. Vad kommer jag att ha för användning av dem? Vilket syfte har jag med att använda dem? Vilka verktyg/sidor passar min barngrupp allra bäst?
Det är väldigt lätt att drukna i allt som finns att hämta och läsa på internet och det är svårt att välja ut de allra bästa.

Internet brukar ofta beskrivas som ett stort bibliotek med skillnaden att där ligger alla böckerna utspridda på golvet.

Så frågan blir Hur ska vi kunna sortera och kategorisera dem så att alla människor oavsett vilka vi är, var vi bor och vilket språk vi pratar får en god tillgång till alla dessa böcker med dess inneåll?

De fördelarna jag ser med internet är bland annat att kunna söka efter information, lära sig nya saker, nätverka med andra människor, prova på olika gratisverktyg som du kan använda dig av tillsammans med barnen, kunna översätta text på olika språk och mycket mer.

Nackdelarna är att det finns så otroligt mycket, att det är svårt att sålla, granska, söka, hitta vad just du vill komma åt och som jag har upptäckt under dagen...Att du ofta måste skapa olika konton för att komma åt många av de verktyg som finns, konton som du lätt glömmer bort lösen på eftersom det blir så många till slut, det är ofta tidskrävande att skapa dessa konton då det redan finns så många användare och visst finns det ofta instruktionsvideo men de tar också tid att se på.

Vilka som blir mina tre stora favvo resurser kommer jag att återkomma till inom en snar framtid. Just nu känns det som att jag måste lära mig simma först för att inte drukna i allt som finns där ute på nätet.

Ha en bra lördag allesammans där ute i cyberrymden! / Tessan

2 kommentarer:

  1. Hej Tessan
    Sitter också och botaniserar bland alla sidor och håller helt med dig att det är svårt att hitta de sidor som är bra för det är så otroligt mycket!!!
    Lycka till.... vi ses i morgon!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Håller också med om att det finns så mycket så man nästan baxnar. Jag har nog börjat inse att jag inte kan ta till mig allt. Får försöka vara lugn i att andra hittar annat än jag och att det är okej. Förut ville jag hitta allt! Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera