söndag 2 september 2012

Att befinna sig i ett språkligt landskap

Hejsan! Sitter här under söndagskvällen och läser igenom lite olika bloggar och facebookgrupper kring våra lärplattor. Det är så berikande att få ta del av andra pedagogers olika tankar och synsätt samtidigt som du själv också reflekterar och utvecklas.
Kom då över ett intressant inlägg i en blogg kring att befinna sig i olika språkliga landskap eller LITERCY begreppet som jag skulle kalla det. Jag tror som Hanna att vi måste inse att barns språkliga utveckling eller deras kommunikativa förmåga är något som sker hela tiden och är absolut inget som enbart rör undervisning i svenska som ämne. Detta är något jag tycker arbetet med lärplattor och Ipads verkligen visar sig ute i barngrupperna. Genom att flertalet av apparna uppmuntrar kommunikation samt att vi önskar att de sitter tillsammans med ipaden för att kommunikationen ska komma igång så stärks språket. Idag pratar vi allt oftare om digital litercy. Min egen tolkning av detta begrepp utifrån Roger Säljö (2007) är att barn idag befinner sig i nya språkliga landskap genom de olika digitala verktygen som finns på marknaden. Detta leder till fler möjligheter att kommunicera med varandra och andra både i den egna verksamheten men också runt om i världen. Det handlar om att barnen ser sig som skribenter av texter utifrån olika genre men också om att de finner nya mottagare till sina texter.

Läs gärna Hannas intressanta inlägg kring detta;

Hanna lär: Lgr 11 gör oss alla till språklärare: När jag studerar kursplanerna i lgr 11 ser jag språk överallt. Att eleverna får rika möjligheter till att tala, läsa, skriva och lyssna är c...

hälsningar Tessan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar